Trzynastego kwietnia 2015 w Muzeum Narodowym w Szczecinie odbyło się kolejne spotkanie nauczycieli w ramach Forum Wymiany Doświadczeń organizowane przez Centrum Dialogu „Przełomy”Psychologia rozwojowa określa wyraźnie, że dziecko miedzy 7 a 12 rokiem życia funkcjonuje na poziomie konkretno-obrazowym. Zatem nauczanie takich pojęć, jak patriotyzm, tożsamość, tradycja, które są właściwe dla myślenia abstrakcyjnego, charakterystycznego dla następnego etapu rozwojowego człowieka, jest zadaniem wymagającym od nauczyciela kreatywnego podejścia podczas planowania i realizacji zajęć z uczniami. Trzynastego kwietnia 2015 r. w sali konferencyjnej Muzeum Narodowego w Szczecinie na Wałach Chrobrego 3 spotkali się nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej szkół szczecińskich oraz regionu. Wraz z psychologiem, dr Bartoszem Wojciechowskim zastanawiali się, jak skutecznie realizować zadania wytyczone przez Podstawę Programową Kształcenia Ogólnego w zakresie edukacji społecznej najmłodszych uczniów.

Jak wykazał dr Wojciechowski, ten trud musi być podjęty przez dydaktyków na najwcześniejszych etapach kształcenia, ponieważ młodzież starsza (powyżej 13 roku życia) wchodzi w etap samodzielności. Postawy i wartości, które społeczeństwo chce wpoić następnym pokoleniom, na tym etapie mogą być przez nie przyjęte lub odrzucone. Tak więc szukajmy dróg, które wspomogą działania nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w realizacji fundamentalnego dla budowania naszej wspólnej tożsamości zadania.

 

Wskazówki metodyczne, przykłady konkretnych rozwiązań, projekty scenariuszy zajęć, karty pracy do wykorzystania na lekcjach z dziećmi przygotowała i zaprezentowała uczestnikom Edyta Szumocka – pracownik Muzeum Narodowego w Szczecinie – Centrum Dialogu Przełomy. Współorganizatorem spotkania był Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli Zachodniopomorskiego Centrum Edukacji Morskiej i Politechnicznej w Szczecinie reprezentowany przez doradcę metodycznego Iwonę Rybeńską.

oprac. Edyta Szumocka

Stadia rozwoju według Eriksona i według Piageta są jednym z podstawowych wyznaczników determinujących metody pracy z dzieckiem najmłodszym„Dzieci w świecie trudnych słów” – dla nauczycieli trudne zadanie